Učenie na dlani
Cieľ výzvy
Zlepšenie kvality Samkovho komunikovania a učenia prostredníctvom kompenzačných pomôcok a špeciálnych učebných pomôcok.
Príbeh
Učenie na dlani
Môj život je dlhé roky spojený so život mentálne postihnutých detí a žiakov. Sú to moje deti... Posledné roky sa venujem Učeniu na dlani...učeniu, keď zväčša vkladáte deťom do rúk nádej, že i keď nerozprávajú, môžu komunikovať, učiť sa...poznávať okolitý svet.
Samko je žiak so zdravotným znevýhodnením, žiak so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami. Tretí školský rok som jeho učiteľkou – a mamou zároveň. Samko žije s mamou, ktorá je starostlivá, ale i tak moji žiaci sú mojími deťmi. Samko je dieťa s Detskou mozgovou obrnou (DMO) – hypotonická forma so zaostávaním psychomotorického vývinu, G 80.4 ataxické mozgové ochorenie,kvadrupedická chôdza, mentálna retardácia. Vzdeláva sa v Špeciálnej základnej škole internátnej, ktorá je organizačnou zložkou Spojenej školy internátnej v Trenčianskej Teplej.
Kto môjho Samka nepozná, často kruto povie: „Ani obraz , ani zvuk“...
Poviete si, má zmysel Samka učiť?
Má, učí sa rád, s nadšením. Na vyučovaní však musím pracovať so špeciálnymi učebnými pomôckami, ktoré majú kompenzačný charakter. Kompenzačné pomôcky umožňujú žiakovi so zdravotným znevýhodnením vykonávať činnosti, ktoré by bez ich použitia nemohol uskutočňovať sám. Kompenzačné a špeciálne učebné pomôcky uľahčujú Samkovi dorozumievanie a učenie, nakoľko Samko nerozpráva...nie, nie je sluchovo postihnutý...rečové centrum „nefunguje“.
Samko sa so mňou a ostatnými pedagógmi dorozumieva pomocou augmentatívno - alternatívnej komunikácie, ktorá je založenána na piktogramoch, kartičkách, symboloch, znakoch.....Predstavte si svet „všetkých oblastí toho čo človek poznáva od útleho veku“ založenom na suchozipsovom, kartičkovom systéme.Skúste si posadiť dieťa oproti seba, a skúste sa vyjadriť bez„slov“...Skúste s ním poznávať abecedu, svet čísel, ...svet živočíšnej ríše...Vzápätí si skúste nájsť webový obchod, kliknite naň a dozviete sa akú cenu má komunikácia s takými deťmi...Každé dieťa má právo navzdelanie...
Mnoho učebných pomôcok vyrábame priamo v škole. S kolegyňami, ktoré pracujú v mojej triede vyrábame pomôcky, aby Samko poznal svet okolo seba, aby čítal,počítal.... Vyrábame komunikačné knihy, suchozipsovú matematiku, slovenský jazyk, vecné učenie...drevené skladačky, mozaiky... Námety pomôcok „sme kradli“ zo stránkach predajcov takýchto pomôcok.
Pracujeme naozaj všetkými možnými, dostupnými učebnými a rehabilitačnými pomôckami, ktoré škola už zakúpila z prostriedkov Združenia občanov pre pomoc mentálne postihnutým deťom, ktoré je založené pri škole. Ale v škole nie je Samko sám...
Samko má právo na plnohodnotné vzdelávanie. Pomôžte pre mojho Samka zrealizovať myšlienku zakúpenia - Komplexu pomôcok všestrannej komunikácie, ktorá bude pokrývať oblasti jeho dorozumievania a učenia.
Ďakujeme...
Eva Ševčíková
Ďalšie informácie
S dieťaťom pracujeme
denne
S rodičmí dieťaťa sme v kontakte
denne alebo takmer denne
Naša organizácia je zameraná na
na vzdelávanie deti a mládeže
na prácu s telesne hendikepovanými
na prácu s duševne postihnutými